ۤااَيُّهَاالَّذِيْنَ اٰمَنُوْااَطِيْعُوااللهَ
وَاَطِيْعُواالرَّسُوْلَ وَاُوْلىِ اْلأَمْرِمِنْكُمْ فَإِنْ
تَنَازَعْتُمْ فىِ شَيْءٍ فَرُدُّوْهُ اِلىَ اللهِ وَالرَّسُوْلِ اِنْكُنْتُمْ
تُؤْمِنُوْنَ بِااللهِ وَالْيَوْمِ اْلاٰخِرِ ذٰالِكَ خَيْرٌوَّاَحْسَنُ تَأْوِيْلاً
“Hai orang-orang yang
beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul-Nya dan pemimpin di antara kamu.
Kemudian jika kamu berbeda pendapat tentang sesuatu maka kembalilah (atau
selesaikanlah) berdasarkan Al-Qur’an dan Sunnah Rasul, jika kamu benar-benar
beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu adalah lebih utama
(bagimu) dan lebih baik akibatnya.” (QS. An-Nisa : 59).
Dari ayat ini dapat difahami bahawa hubungan antara Allah, Rasul-Nya dan
pemimpin sangat erat. Allah adalah Pencipta yang menetapkan aturan-aturan di
dalam Al-Qur’an. Muhammad SAW adalah utusan Allah yang memantapkan al-Qur’an
dengan sunnahnya. Sementara itu, seorang pemimpin seharusnya melaksanakan apa
yang telah digariskan dalam A-Qur’an dan sunnah sehingga ajaran Allah dan
rasul-Nya dapat wujud di muka bumi ini. Kerana itu, kewujudan seorang pemimpin
sangatlah penting dalam rangka mewujudkan nilai-nilai Islam di tengah-tengah
masyarakat.
QAWIYY itu bermaksud kekuatan,
keupayaan, kemahiran dan segala yang diperlukan untuk sesuatu tugasan itu
dilakukan mengikut spesifikasinya.
AMIN pula merujuk kepada sifat
amanah, bertanggungjawab dan segala kualiti akhlak seseorang yang mudah untuk difahami
sebagai nilai integriti
·
Nilai yang paling utama adalah ketaqwaan pemimpin tersebut
terhadap Allah dan Rasul-Nya, ertinya pemimpin tersebut harus pula memiliki
kemampuan untuk mengajak dan menggerakkan orang lain untuk bertaqwa kepada
Allah dan Rasul.
·
Kedua, Selain bertaqwa pemimpin juga
harus jujur (al-Amin) dan amanah. Pemimpin baru disebut jujur manakala
ia mampu memberi rasa aman. Jujur (al-Amin) inilah gelar yang disandang
Rasulullah SAW sebelum dirinya diangkat menjadi nabi. Kata amanah (kepercayaan),
amin (jujur) dan iiman (keimanan) adalah rangkaian kata yang
tidak bisa dipisahkan. Kepercayaan adalah buah kejujuran sedangkan kejujuran
adalah bagian terpenting dari keimanan.
·
Ketiga,
sikap yang harus dimiliki oleh pemimpin itu adalah Tawadhu’. Imam
Syafi’i mendefinisikan tawadhu’ ini
dengan ungkapannya : “Sikap tawadhu’ adalah akhlak orang-orang mulia
sedangkan takabbur adalah ciri orang-orang tercela”. Allah SWT berfirman
:
·
اِنَّ اللهَ لاَيُحِبُّ مَنْ كَانَ
ُمخْتاَلاً فَخُوْرًا
“Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong dan
membangga-banggakan diri”. (QS. An-Nisa’ : 36)
Sikap tawadhu’ sangat erat kaitannya dengan sifat ikhlas.
Rangkuman keikhlasan seorang hamba ada pada ketawadhuannya, orang yang mampu
bersikap tawadhu’ bererti keikhlasan telah bersarang dihatinya. Bezanya,
tawadhu' banyak berhubungan dengan manusia secara sosial sedangkan ikhlas lebih
bersifat langsung kepada Allah SWT.
·
Pemimpin
haruslah memiliki sikap terbuka dan bertanggungjawab. Terbuka bererti siap
untuk menerima kritikan mahupun saranan tentang kepemimpinannya. Inilah yang
dilakukan oleh sahabat nabi yang bernama Umar bin Khattab ketika terpilih
sebagai khalifah, beliau berpidato di depan sahabat-sahabatnya meminta agar
para sahabat meluruskannya kalau ia melakukan kesalahan.
Pemimpin
Adalah Perisai Umat Islam
Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
إِنَّمَا الْإِمَامُ جُنَّةٌ يُقَاتَلُ مِنْ وَرَائِهِ وَيُتَّقَى بِهِ
فَإِنْ أَمَرَ بِتَقْوَى اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ وَعَدَلَ كَانَ لَهُ بِذَلِكَ
أَجْرٌ وَإِنْ يَأْمُرْ بِغَيْرِهِ كَانَ عَلَيْهِ مِنْهُ
“Sesungguhnya
seorang pemimpin itu adalah perisai, rakyat akan berperang di belakangnya serta
berlindung dengannya. Apabila ia memerintahkan untuk bertaqwa kepada Allah
‘Azza wa Jalla serta bertindak adil, maka ia akan mendapat pahala. Tetapi jika
ia memerintahkan dengan selain itu, maka ia akan mendapat akibat buruk hasil
perbuatannya.” (Hadis Riwayat Muslim, 9/376, no. 3428)
Tanggungjawab
Para Pemimpin Umat Islam
Para
pemimpin perlu memiliki sifat amanah yang tinggi dan memiliki juga kekuatan
atau keupayaan untuk mentadbir. Secara umum, tanggungjawab para pemimpin umat
Islam yang paling utama adalah menyatukan rakyatnya di bawah agama yang bersih
dan murni. Para pemimpin perlu bertindak memelihara agama dan mempertahankan
kemurnian Islam dengan menegakkan keadilan berteraskan tauhid yang benar. Iaitu
memberi nasihat dan berusaha membawa masyarakat kepada pengabdian diri
semata-mata kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala dengan jalan yang syar’i.
Sabda
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam:
مَا مِنْ عَبْدٍ اسْتَرْعَاهُ اللَّهُ رَعِيَّةً فَلَمْ يَحُطْهَا
بِنَصِيحَةٍ إِلَّا لَمْ يَجِدْ رَائِحَةَ الْجَنَّةِ
“Tidaklah
seorang hamba yang diangkat oleh Allah sebagai pemimpin ke atas orang-orang
yang dipimpinnya, kemudian ia tidak menjaga mereka dengan nasihatnya, melainkan
ia tidak akan mencium aroma (wanginya) Syurga.” (Hadis Riwayat al-Bukhari,
22/62, no. 6617)
Dengan
selesainya persoalan asas-asas agama, masyarakat akan lebih mudah untuk
dibentuk dan mengikuti arahan. Maka, perpaduan dan pentadbiran negara akan
dapat berjalan dengan lebih lancar dan sempurna.
Selain
itu, urusan-urusan utama dalam agama seperti solat berjama’ah, hari-raya,
penyebaran ilmu yang benar, zakat, urusan haji serta yang selainnya perlu
disemarakkan dan dimakmurkan.
Para
pemimpin bertanggungjawab menjaga hal-ehwal keselamatan, perundangan (termasuk
perlaksanaan syari’at hudud), menjaga ekonomi negara, dan keperluan rakyatnya
yang bersesuaian dengan agama. Termasuk dalam urusan pemimpin adalah memerangi
orang-orang yang menentang Islam dan ahli bid’ah. Semua ini selain menjadi
tanggungjawab utama para pemimpin, ia perlu dibantu pula oleh para ulama (para
ilmuan) dalam bidangnya masing-masing bagi memperkukuhkan kebaikan-kebaikan
demi kepentingan bersama dan bagi meraih keredhaan Allah Subhanahu wa Ta’ala.
No comments:
Post a Comment